Leonie van der Locht – Huijbers
Leonie is gespecialiseerd in het maken van een zakelijk portret. Ze geeft hier 5 handige tips als je iemand op het werk wil fotograferen.
Wil je alles leren over portretfotografie zoals belichting en werken in de studio? Bekijk dan onze Cursus Portretfotografie
Tip 1 Bereid je afspraak voor
Bedenk vooraf wat je wil gaan doen. Vraag je klant wat hij wil, wie zijn doelgroep is en wat hij uit wil stralen.Vind je dat zijn ideeën ook passen bij zijn imago? Je klant staat meestal niet elke dag op de foto en vindt het daarom fijn om advies te krijgen in houding, styling en emotie.
Denk ook na over hoe je hem in beeld brengt. Gebruik je bestaand of studiolicht? Fotografeer je in een zakelijke werkomgeving of in een studiosetting? Hoe meer jij je verdiept in de klant, hoe beter het beeld wordt. Daarnaast geeft het jezelf tijdens de shoot ook een goede houvast. Dat maakt je zekerder, dat straal je uit en daardoor zal je klant je advies ook serieuzer nemen.
Vergeet je ideeën ook niet te delen met je klant. Dit zou je bijvoorbeeld goed kunnen doen met een moodboard.

Tip 2 Stijl je foto
Of je nu een portret maakt in een studio of in een huiselijke sfeer, denk na over wat jouw model aan trekt. Elke kleur heeft een effect in beeld. Zo staat blauw voor rust en vertrouwen en rood voor passie en agressie. Is jouw klant psycholoog, dan kun je je voorstellen dat zijn klanten blauw aantrekkelijker vinden dan de kleur rood. Los van of de kleur bij de klant staat is het ook belangrijk daar rekening mee te houden. Zeker als de foto gebruikt wordt voor een website of brochure.

Maak je gebruik van een huiselijke sfeer, zorg dan voor rust in je beeld. Vaak is minder in beeld beter voor de balans. Natuurlijk is het ook afhankelijk van het beroep en wat je klant uit wil stralen. Belangrijk is dat de focus op de juiste plek ligt. Leiden dingen in de achtergrond af of trekken ze meer aandacht dan het gezicht, laat ze dan weg of verplaats ze.

Ook lichaamsdelen kunnen soms moeilijk zijn als ze te veel aandacht krijgen. Probeer daarom mensen niet té veel te stylen. Hoe meer je ze in een onnatuurlijke houding zet, hoe ingewikkelder het in beeld oogt.
Tip 3 Gebruik van licht
Hoewel veel mensen denken dat een zonnetje het beste effect geeft, is een bewolkte dag vaak veel mooier. Zeker voor een zakelijk portret. Hard licht (een felle zon) geeft ook meer schaduw. Heeft je model bultjes of lijntjes dan worden deze daardoor geaccentueerd. Bedenk goed dat elke klant op zijn best op de foto wil staan en dat hard licht daarom niet altijd kan. Als je toch een felle zon hebt en die niet kan gebruiken, fotografeer dan in de schaduw en gebruik een reflectiescherm. Natuurlijk kun je het reflectiescherm ook gebruiken om licht tegen te houden.

Hetzelfde geld voor studiolicht. Wil je zacht licht, gebruik dan een softbox. Gebruik je 2 lampen op het gezicht? Zorg dan wel dat je het niet te plat maakt. Zet daarom de lampen niet gelijk in sterkte, dat maakt het namelijk saai. Een beetje karakter is wel leuk.
Zelf hou ik heel erg van het gebruik van daglicht. Ook als ik binnen foto’s maak. Bij een zakelijk portret waarbij ‘zakelijk’ heel belangrijk is, vind ik studiolicht vaak gepaster. Is het beroep wat laagdrempeliger of heeft je klant veel persoonlijk contact, dan vind ik daglicht en een huiselijke sfeer weer beter passen. Denk dus goed na wat bij je klant zou passen.

Tip 4 Gulden snede
Om een evenwichtig beeld te creëren maak ik vaak (onbewust) gebruik van de gulden snede. Daarbij denk ik eerst na wat ik belangrijk vind in mijn beeld. Bij een zakelijk portret zijn dat vaak de ogen. Leg de horizontale lijn op de hoogte van de ogen. Dit hoeft ook niet altijd precies in het midden. Ik hou van asymmetrie en zet daarom mensen meestal uit het midden van het beeld. Dit maakt het beeld interessanter.

Kijk ook in de achtergrond dat objecten niet anders over komen in je beeld. Zo groeien planten soms in een keer uit een hoofd of schouder.Dit soort dingen geven te veel aandacht op een plekken waar het geen aandacht hoort te krijgen.
Durf je beeld ook aan te snijden. Vaak vind ik weg laten beter dan te veel in groothoek schieten. Natuurlijk kun je in Photoshop nog wat aan je beeld snijden als je het een té groot risico vindt om het meteen in je beeld te doen.

Tip 5 Entertain
Als je klant het niet gewend is om voor de camera te staan, dan vinden ze het meestal ook niet leuk. Help je klant om hun onzekerheid weg te halen. Praat met je klant, doe een beetje gek en lach mee. Zorg ervoor dat je jouw klant kracht geeft.

Vertel wat je gaat doen en dat je niet 1 foto maakt maar dat je door gaat tot de beste erbij zit. Kies de beste kant van zijn gezicht. Vaak weten mensen zelf ook welke kant het fotogeniekst is. Als je de beste houding gevonden hebt, dan begint de fotoshoot echt. Merk je dat je klant zich geen houding weet te geven, laat hem dan tussendoor mee kijken. Let daarbij ook op zijn reactie. Vraag of er iets veranderd of ergens op gelet moet worden. Maak dan nog een serie en bekijk samen welke foto het beste is. Zit die er tussen dan ben je klaar. Zo niet? Bekijk dan goed of je wel op de juiste plek aan het shooten bent. Durf je setting ook volledig ergens anders neer te zetten. Je gedrevenheid naar de beste foto zal uiteindelijk beloond worden.
Als je nog vragen hebt over de tips, neem dan gerust contact op. Heel veel succes!
Leonie van der Locht – Huijbers

Mijn naam is Leonie van der Locht – Huijbers van MUPH Make-up & Photography. Elke dag werk ik met passie om het beste in mensen, bedrijven en interieurs in beeld te brengen en te delen met de wereld. Ik geloof namelijk dat achter elk bedrijf en mens een uniek verhaal zit. Daarom halen we het mooiste in hen naar boven en geven we ze de aandacht die het verdient. Van stoere, jonge meid, trotse directeur, mooi interieur tot een hippe designer met zijn nieuwste collectie. Met mijn mobiele studio ga ik naar de klant toe en maak ik van een kantoor, kantine of magazijn een waren studio. Bekijk mijn portfolio op www.muph.nl. Wil je op de hoogte blijven van mijn werkzaamheden? Volg MUPH dan ook via Facebook, Linkedin en Google+.