
Wil je veel meer leren over architectuurfotografie en bijzondere standpunten en composities? In de nieuwe Zoom Academy Inspiratiecursus Architectuur krijg je tips van fotografen uit de praktijk!
De fotografen leggen bij hun foto uit waarom ze deze locatie, compositie en standpunt kozen. Ook vertellen ze over hun instellingen, de bewerking en geeft elk van hen jou een tip als je hier ook wilt gaan fotograferen.
Niels Dam (Erasmusbrug at Night)
Locatie
Ik had van tevoren bedacht dat ik tijdens het blauwe uur de Erasmusbrug wilde fotograferen vanaf een hoog standpunt. Zo kon ik mooi de lijnen van de brug en de lichtsporen van het verkeer over de Erasmusbrug naar de stad vastleggen. De compositie heb ik aan de hand van de regel van derden bepaald.
Instellingen
Deze foto moest ik van achter glas maken om dit uitzicht te hebben. Ik gebruikte daarom een accessoire: de lenskirt. Dit is een stoffen ‘lenskap’ die je aan een raam kunt vastmaken, om zo ongewenste reflectie te voorkomen.
Ik fotografeerde vanaf statief, en maakt een HDR-opname met sluitertijden van 1/8 seconde t/m 30 seconde, bij F 11 en ISO 64 op 35 mm. Daarnaast maakte ik nog vier extra lange opnames van 30 sec voor het vastleggen van de lichtsporen op de brug.
Bewerking
Ik heb deze foto bewerkt in Lightroom en Photoshop. Voor het samenvoegen van de lichtsporen op de brug heb ik tijdens de nabewerking de extra opnames geblend in het HDR bestand.
Tip voor andere fotografen
De Erasmusbrug is een veel gefotografeerd object en het kan moeilijk zijn om een unieke foto te maken. Probeer de omgeving goed te verkennen en kijk welke compositiemogelijkheden er zijn.
Michael van Dam (Moody Rotterdam)
Locatie
De Erasmusbrug is een vaak gefotografeerde locatie, zeker voor architectuur. De brug heeft mooie lijnen die op veel verschillende manieren in beeld gebracht kunnen worden. Ik heb gekozen voor dit standpunt omdat ik de gebouwen op de achtergrond ook in beeld wilde hebben, in combinatie met de lijnen van de brug. Ook heb ik gewacht tot er een bus voorbij kwam, om zo net wat kleur van de lichten in beeld te hebben.
De foto is vroeg in de ochtend gemaakt en had eigenlijk gehoopt op een mooie zonsopkomst. Deze bleef helaas uit, maar we gaan niet treuren als iets niet uitpakt zoals je zou willen! Nee: dan maak je er het beste van, en dat is dus ook bij deze foto het geval.
Instellingen
Deze foto heb ik gemaakt met mijn Sony A7 II (een fullframe-camera) met de 17-28mm tamron-lens, ingesteld op 17 mm. Ik koos voor een lange sluitertijd om de lichten van de bus als strepen te weergeven, namelijk 1,3 seconde.
Bewerking
Ik heb een lichte nabewerking gedaan in Lightroom. Daarbij heb ik de belichting iets donkerder en de hooglichten iets hoger gezet. En ik heb het beetje kleur wat erin zit er laten uitspringen. Het was een grijze ochtend, dus verder is er weinig aan bewerkt.
Tip voor andere fotografen
Veiligheid voorop want voor deze foto sta je tussen de trambanen in dus opletten!
Elisabeth van Helden (De zwaan 2)
Locatie
Ik kom uit Rotterdam maar woon in het buitenland. Als ik mijn familie bezoek, kom ik dus graag in Rotterdam. Ik wilde de architectuur van deze stad fotograferen en dan kun je niet om de Erasmusbrug heen! Het is een echt icoon van de stad en een blikvanger in de skyline. Iedere Rotterdammer is er trots op. Maar … het is ook een brug die al heel veel gefotografeerd is!
Ik wilde dus een ‘andere’ kijk op deze brug geven en vooral ook experimenteren. Met een groothoek (in dit geval een 24-70mm op 24mm-stand) kun je dramatische effecten krijgen. Dus dicht op de staanders gaan staan en bijna recht omhoog fotograferen. Dat gaf mooie lijnen, ik wilde er een grafisch beeld van maken en de brug van uit een onconventioneel oogpunt laten zien. Het is nog wel een kunst om alles uit de hoeken van je frame te kunnen laten lopen. En als je omhoog moet kijken is een statief écht beter voor je nek, of je kunt op de grond gaan liggen.
Later dacht ik dat de foto een kwart slag tegen de klok ingedraaid misschien nog wel sterker zou zijn geweest.
Instellingen
Ik fotografeerde deze brug met een fullframe camera, de Sony A7 II met de sony 24-70mm-lens. Zonder statief, en dus met een zere nek. Ik wilde zo min mogelijk ruis dus zette ik de camera op ISO 50. En omdat ik zonder statief fotografeerde en geen bewegingsonscherpte wilde, koos ik 1/800 seconde bij F 4.
Bewerking
In de nabewerking werk ik met Camera Raw en Photoshop + Nik-collection voor de omzetting naar zwart-wit. Ik fotografeer eigenlijk altijd in raw zodat je nog veel beeldinformatie hebt bij het bewerken.
Ik heb de foto allereerst zo gepositioneerd dat de lijnen allemaal strak uit de hoeken kwamen. Omdat ik het uit de losse hand had gefotografeerd en geen statief heb gebruikt, was het erg lastig om dat op locatie/in de foto zelf al meteen goed te krijgen. Daarna heb ik wat algemene finetuning gedaan aan de belichting en het contrast, door de hooglichten en schaduwen aan te passen.
Toen ik daar tevreden over was, heb ik de foto in Photoshop geïmporteerd. Daarin heb ik de lucht geselecteerd met de pentool, en dan kiezen om de selectie toe te wijzen aan een pad, en dat vervolgens vullen met een verloop. Het mooie van architectuur is dat het selecteren relatief eenvoudig is omdat lijnen en vlakken eigenlijk allemaal recht zijn, en met de pentool kan je gemakkelijk verschillende vlakken tegelijk selecteren. Ik wilde dit bij deze foto doen omdat de wolken de aandacht afleidden van de strakke geometrische vormen van de brug.
Tot slot heb ik in de Nik-collection de foto omgezet in zwart-wit en daarin nog wat kleine aanpassingen in gedaan om ervoor te zorgen dat het licht op de brug en de textuur van het materiaal goed zichtbaar bleef.
Tips voor andere fotografen
- De zon komt mooi op aan deze kant van de stad, dus je kunt er mooie zonsopgangsfoto’s bij maken, maar vanaf andere kades krijgt de brug ook een mooi kleurtje in het zonsondergangslicht.
- Je kunt ervoor kiezen om de hele brug te fotograferen met een deel van de stad (een wijds kader), maar het is ook leuk om eens te kijken of je een ander perspectief kan vinden, details van de bouwwerken, de texturen van de materialen, de abstractie van vormen.
- Je kunt op deze locatie ook goed spelen met het water: er is veel activiteit op het water daar en je zou de brug ook vanaf een boot kunnen fotograferen of vanaf een hoog gebouw waardoor je weer een ander beeld kan laten zien.
- Architectuur draait vaak om vlakken en lijnen, dus zoom eens in of kruip op onmogelijke plekken, je krijg dan vaak ineens een heel ander beeld.
Jeroen Pardon (Erasmusbrug)
Locatie
De Erasmusbrug is een prachtig ontworpen bouwwerk, dat in de avonduren heel mooi wordt verlicht. Dat maakt het ook een uitstekend object om op te oefenen in het vinden van de juiste instellingen voor avondfotografie en lange sluitertijden. Ik ben dan ook doelbewust aan het einde van een middag richting de Kop van Zuid vertrokken, zodat ik de zonsondergang kon mee pakken en wat later kon gaan oefenen met lange sluitertijden.
De Zalmhaventoren aan de linkerkant is een van mijn favoriete gebouwen in dit deel van Rotterdam. Ik wilde daarom graag beide bouwwerken in een beeld vangen, de Zalmhaventoren geeft dan een mooie visueel tegenwicht aan de Erasmusbrug aan de andere kant van de scene.
Instellingen
Deze foto is gemaakt met een Sony A7 IV (fullframe) met een Sony 24 mm 1.4 GM primelens. Ik gebruikte een LEO 2.0 carbonfiber statief (lekker licht!) van Three Legged Thing. Mijn instellingen waren: ISO 100, F 8, met een sluitertijd van 15 seconden. De ISO verhoog ik altijd pas wanneer ik met aanpassing van het diafragma en sluitertijd niet tot de gewenste belichting kan komen, zodat ik de ruis zoveel mogelijk kan beperken. De ISO-waarde verhogen was hier niet nodig. Bij (stedelijke) landschapsfoto’s begin ik vaak met diafragma F 8 als uitgangspunt. Terugkijkend op deze foto had ik deze misschien naar F 11 op kunnen schuiven. De lange sluitertijd is uiteraard om een mooi glad wateroppervlak te krijgen en het effect van de lichten op de brug te krijgen.
Bewerking
Ik heb de nabewerking in Lightroom gedaan. Het belangrijkste was een handmatige correctie van het perspectief. Doordat het een vrij wijd objectief is, kwamen de Zalmhaventoren en de gebouwen ernaast door het groothoekeffect nogal gebogen op de foto te staan. Verder heb ik de kleuren wel een stuk koeler gemaakt. Door de vele lichten had de scene een nogal goudkleurige toon gekregen. Op zich best mooi, maar ik wilde echt een avondfoto en dat straalt de blauwe toon wat mij betreft meer uit. Door gebruik te maken van een masker heb ik de lucht nog wat donkerder gemaakt ten opzichte van de rest van de foto. Ook heb ik de reflecties van de lichten op het water extra benadrukt.
Tip voor andere fotografen
Maak (en dat geldt niet alleen voor deze locatie maar eigenlijk voor alle foto’s) eerst wat testfoto’s uit de losse hand vanuit verschillende posities en bestudeer ze voordat je een definitieve opstelling gaat kiezen.
Leon Nijs (Het Zuid)
Locatie
Ik kom zeer graag in Rotterdam. Ik vind het een zeer fotogenieke stad waar ik nooit klaar ben. Ik ben er al zovele malen geweest maar het blijft boeien! Natuurlijk mag dan de Erasmusbrug niet ontbreken: dat is toch de eyecatcher op het Zuid. Ik heb bij de planning van deze foto rekening gehouden met het blauwe uurtje om mooi licht te hebben: ook bij omzetting naar zwart-wit komt mooi licht goed van pas.
Ik koos voor deze compositie omdat ik vond dat met de hoogbouw aan de linkerkant van de brug, het beeld meer in balans kwam. De Erasmusbrug is al zoveel keer gefotografeerd maar deze compositie heb ik nog niet zo vaak gezien!
Instellingen
Ik gebruikte mijn Sony A7 IV met 24-105 F 4 van Sony op een Gitzo-statief. Dat statief was ook wel nodig, want ik koos een lange sluitertijd van 30 seconden om het water vlak te krijgen. Het diafragma stelde ik in op F 11 om een mooie scherpte te hebben en vooral om mooie sterretjes te hebben van de lampen. Ik heb één stop onderbelicht om wat minder licht binnen te krijgen, en koos daarom voor ISO 50. Normaal gesproken fotografeer ik met ISO 100 maar dan werd deze foto te licht.
Bewerking
Ik fotografeer enkel in raw-formaat en dan heeft een foto altijd een bewerking nodig. De meeste bewerkingen doe ik in Camera Raw. Ik heb deze foto omgezet naar zwart-wit omdat ik hem dan sterker vind. Ik opende daarvoor eerst in Camera Raw de kleurmixer om het blauw van de lucht donkerder maken. Anders krijg je een grijze lucht en dat wilde ik niet. Ook haal ik het contrast fel naar boven, wat de aflijning in beeld ten goede komt in zwart-wit!
Daarna heb ik de foto omgezet naar zwart-wit via een verloop toe te wijzen in Photoshop. Ik wil niet verkondigen dat dit de beste methode is voor omzetting naar zwart-wit, maar zo heb ik volgens mijn bescheiden mening het zwart echt zwart (en niet grijs) en het wit echt wit. Met de tool Tegenhouden heb ik de mast van de brug wat extra licht gegeven.
Tip voor andere fotografen
Als je zo min mogelijk vervorming wilt hebben en de lijnen recht wilt houden, moet je bij architectuurfotografie niet te veel naar boven of naar beneden richten.
René Sutter (Als de avond valt)
Locatie
Ik heb de Erasmusbrug al vanaf diverse locaties en bij verschillende weer- en lichtomstandigheden gefotografeerd. Deze locatie vanaf de kade in Katendrecht geeft een mooie overall situatie terwijl er ook ruime mogelijkheden zijn om een meer ingezoomde compositie te maken. In dit geval heb ik voor deze ruim gekaderde compositie gekozen omdat ik balans in het beeld wilde krijgen. Namelijk de brug aan de rechterkant en als balans de in aanbouw zijnde Zalmtoren aan de linkerkant.
Ik wilde deze foto graag met ondergaande zon maken. Ik heb gewacht op een heldere dag. Ruim van tevoren ben ik toen op de locatie aangekomen om diverse composities uit te proberen.
Instellingen
De foto is gemaakt met de Nikon Z6 II met Sigma 24-70mm F 2,8 op statief (Sirui T-200XL). Ik gebruikte een 10 stops ND-filter van het merk Zomei. De iso zette ik op 200, want bij iso 100 werd de sluitertijd langer dan 30 seconde, wat ik niet wilde. Ik koos voor diafragma F 9 (bij F 11 werd de sluitertijd ook weer langer dan 30 seconde).
Bewerking
De foto is in Lightroom bewerkt. Na standaard de belichting aanpassen, heb ik de verzadiging omhoog geschroefd. Ik heb het kleurverloop op schaduwen en hooglichten aangepast en bij kalibratie bij primair blauw de verzadiging flink in de plus gezet.
Na selectie van de lucht heb ik de hooglichten extra teruggebracht, de belichting een fractie donkerder gemaakt en de kleurtint een klein beetje naar rechts gebracht. Met een penseel heb ik daarna nog lichte stroken in het water gecreëerd. En tot slot heb ik de foto naar beelduitsnede panorama (16×9) gecropt.
Tips voor andere fotografen
- Maak een plan waarbij je diverse fotografie-elementen met elkaar combineert. Bij deze foto waren mijn uitgangspunten: architectuur, zonsondergang en lange sluitertijd (om het water glad te strijken).
- Deze locatie is ook een perfecte locatie om het nationaal vuurwerk vanaf de brug op oudejaarsdag te fotograferen!
Nick Boerkamp (Erasmusbrug)
Locatie
In mijn fotografie ben ik vaak op zoek naar leidende lijnen. In deze foto van de Erasmusbrug trekken alle lijnen uiteindelijk naar de brug zelf en dan door naar de achtergrond. Ik ben expres op een regenachtige dag ’s avonds op pad gegaan. In mijn optiek kun je bij avondfotografie veel creatiever zijn met lichten en lange sluitertijden (long exposure).
Instellingen
Deze foto is geschoten met de Sony A7 III, en een Sigma 24-70 mm zonder filters. Ik gebruikte een goedkoop statief. Ik stelde de camera in op F 7,1 om de voorgrond wat onscherp te maken (je kunt met deze experimenteren en kijken wat het in jouw situatie doet). Om de grote contrastverschillen te kunnen overbruggen, gebruikte ik HDR.
Bewerking
In de edit heb ik de temperatuur wat kouder gemaakt om het gevoel van deze dag wat weer te geven. Verder heb ik contrasten toegevoegd en storende lichtelementen donkerder gemaakt. Tevens heb ik kleuren meer laten complementeren door aan sliders te schuiven.
Tip voor andere fotografen
Ga vanaf veel verschillende standpunten schieten rondom de Erasmusbrug, zodat je niet dezelfde foto maakt als veel andere mensen. Het is voornamelijk een kwestie van experimenteren.
Ilya Korzelius (Zonsopkomst Koningshaven Rotterdam)
Locatie
Ik heb deze locatie en dit standpunt gekozen zodat ik de Erasmusbrug en de reflectie ervan helemaal in beeld kon nemen, met als een extra toevoeging de Euromast die tussen de pilaren van de Erasmusbrug te zien is. Ik ben bewust rond zonsopkomst gaan fotograferen om gebruik te kunnen maken van het mooie licht. Deze foto is één van de laatste foto’s die ik deze dag tijdens het gouden uur maakte.
Instellingen
De apparatuur die ik gebruikte was: Canon 70D met Tokina 11-16 mm groothoeklens. Een LEE Big stopper en LEE 0,6 ND grijsfilter. Manfrotto statief plus een zelfontspanner.
Qua instellingen koos ik eerst voor iso 100 en F 11. Deze lens geeft bij F 11 namelijk de scherpste resultaten. Ik wilde een lange sluitertijd om de waterpartij strak te trekken en warme kleuren te krijgen door de lange belichting. Met de LEE-filters voor de lens kon ik een sluitertijd van 181 seconden krijgen.
Bewerking
De foto is in raw gemaakt en in Lightroom bewerkt. Ik heb hierbij sensorvlekken verwijderd en een paar basisaanpassingen gedaan qua belichting en hooglichten en schaduwen. Daarna roep ik drie filters op van NIK via Lightroom (Color Efex Pro, Viveza 2 en als laatste Dfine om ruis te verwijderen).
Tip voor andere fotografen
Deze locatie wordt voornamelijk voor zonsondergangen gebruikt (de zon gaat achter de Erasmusbrug onder) maar probeer deze locatie ook eens bij zonsopkomst als er een klein beetje bewolking is. De wolken worden dan mooi aangelicht en je hebt de zon in je rug zodat je ook zonder grijsfilters een gelijkmatigere belichting van de lucht krijgt.
Zoom Academy
Wil je veel meer leren over architectuurfotografie en bijzondere standpunten en composities? In de nieuwe Zoom Academy Inspiratiecursus Architectuur krijg je tips van fotografen uit de praktijk!
Je leert zoal:
- De basistechnieken voor architectuur
- Veel tips uit de praktijk
- Kijken naar voorbeelden van anderen
- Alles over apparatuur, instellingen en locaties
Dat wil je toch? In deze inspiratiecursus leer je alles over Architectuurfotografie!