in

Een dagje fotograferen op het Dierenasiel, studio-stijl


18 september 2015, 12:54

Tijdens de open dag van Dierenasiel Almere is Esther Vinju gevraagd te komen fotograferen. Zij deelt haar ervaringen.

Wat neem je mee naar zo’n dag? Ik ging voor 1 achtergrond, een grijs gemêleerd doek waarvoor je natuurlijk een achtergrondsysteem nodig hebt. Daarnaast moet je denken aan wat voor licht je meeneemt: flitslicht of daglichtlampen, of je nog reflectieschermen nodig hebt. Waar het dus om draait is van tevoren bedenken wat voor soort portretfoto’s je gaat nemen, hoe je je lichtopstelling neer gaat zetten en dit van tevoren te testen en uit te werken tot een vast concept waarmee je de hele dag uit de voeten kunt voor alle honden portretten.

Ik ben gegaan voor 2 studioflitsers (1 van 100 en 1 van 400 watt) en 1 reflector. De flitser van 400 Watt met een deep octa softbox heb ik schuin van links boven laten komen, de flitser van 100 watt schuin van rechtsachter met een grid en oranje crêpepapier om een warme oranje lichtrand te creëren en de reflector aan de voorkant, schuin aan de rechterkant om de schaduwen in te vullen.

Portretten Dierenasiel
Ik ben voor 3 oktober a.s. wederom gevraagd om een dag te fotograferen in het dierenasiel en ditmaal heb ik een professionele printer bij me en gaan mensen direct naar huis met een print naar keuze variërend in de maten van 10×15 cm tot A2. Ik zal de foto’s weer gaan tetheren maar ditmaal niet naar mijn laptop maar iMac met flink wat ram geheugen waardoor de vastloper zoals de vorige keer geëlimineerd zou moeten zijn. Na 3 oktober kun je iedere zaterdag tussen 10.00-16.00 uur langskomen voor een fotoshoot van je huisdier en direct naar huis gaan met een professionele print.

Ik heb een groot blok kunnen lenen van het Dierenasiel waar ik de achtergronddoek overheen kon spannen wat diende als “podium” voor de huisdieren. Met zo’n verhoogd podium heb je het dier gelijk op de goede plek. Ik wilde namelijk de hond/kat op voldoende afstand van mijn achtergrond, zodat deze buiten het scherpte diepte deel van het beeld zou vallen waardoor de focus mooi op het dier komt.

Welke apparatuur? Te beginnen met natuurlijk je camera en het liefst een reserve camera, die bleek ik ook namelijk hard nodig te hebben die dag. Daarnaast extra geheugenkaarten, extra accu’s, diverse lenzen (voornamelijk als back-up gezien ik vooral met mijn 50mm en 85mm lenzen fotografeer). Een laptop en een verleng USB kabel om de foto’s direct te kunnen tetheren zodat mensen direct de foto konden uitkiezen.

Op de dag zelf liep ik hier helaas op stuk: bij de 2e shoot liepen zowel camera als laptop vast en was er geen beweging in te krijgen. Waarop ik snel de reservecamera heb gepakt en de fotoshoot heb afgemaakt, aangezien Indie en Diego er klaar voor waren.

Ik vind het persoonlijk erg mooi wanneer het dier in de lens kijkt, alsof deze je aankijkt. Daarom heb ik een piepertje in mijn hand en houd ik deze vlak boven mijn lens. Dan neem ik op het goeie moment de foto en uiteraard een paar extra om er zeker van te zijn dat er een goede scherpe tussen zit. Je werkt met katten en honden en die blijven niet altijd op commando stil zitten.

Op die dag heb ik in totaal bijna 40 huisdieren gefotografeerd. Hiervoor heb ik een essentiële tip: neem iets mee waar je met je knieën op kan steunen, iets zachts. Ik fotografeer namelijk op ooghoogte van de dieren en dat betekent met 1/2 knieën op de grond steunen en na bijna 40 huisdieren heb je geen knieën meer over.

Tip: stel van tevoren je witbalans in, zodat de kleur van de hele serie gelijk is. Is deze achteraf niet precies goed, dan kun je later in Lightroom of Photoshop alles in één keer op de gewenste witbalans instellen.

Nissin Di 700A in de praktijk

Laat je metaal blinken met Photoshop Elements