6 oktober 2015, 00:00
Linda Hemmes werkt eigenlijk altijd met een visagist, of ook wel Make Up Artist (MUA) genoemd. Waarom lees je in deze blog!
Visagie is afgeleid van het Franse woord visage, dat gezicht betekent. De visagist(e) zal dus de sterke kanten van je model versterken en uiteraard de minder sterke kanten camoufleren. Het eerste voordeel heb je hier volgens mij al, dit scheelt weer Photoshop werk! Lees hier de vijf stappen voor portretbewerking.
Eigen vakgebied
Bij zowel een portfolio shoot als een betaalde opdracht werk ik graag samen met een visagiste, eventueel haarstyliste en uiteraard een styliste (maar dit komt weer in een volgend blog). Ieder zijn eigen vakgebied en ik hoef mij alleen bezig te houden met de fotografie.
Dit betekent natuurlijk niet dat ik me er helemaal niet meer mee bemoei! Als ik een idee heb voor een portfolioshoot , maak ik altijd eerst een moodboard. Hier staan een aantal voorbeelden op hoe ik de make-up en haarstyling voor me zie, oa de kleuren . Dit zodat ik iedereen met deze beelden kan uitleggen hoe ik het precies voor me zie. Op Pinterest kan je veel verschillende plaatjes van oog make up en haarstyling vinden. Om de visagist een idee te geven van de huids- en haarkleur van de modellen stuur ik van te voren ook de foto’s van een model door. Tijdens de shoot kijkt de visagist(e) ‘over mijn schouder’ met me mee om te zien of bijvoorbeeld het haar nog goed zit en moet de make-up hier en daar bijgewerkt worden. En dan heb je gelijk weer een pluspunt. Een visagist of haarstylist kijkt anders naar haar en make-up dan een fotograaf.
In de praktijk
Om jullie het verschil te laten zien van wel of niet met visagie werken heb ik een shoot georganiseerd met Melissa Burghardt (visagiste) en modellen Aliszandra en Fabienne.
Hoe ging Melissa te werk:
1 Eerst maakt ze de huid schoon (vraag je model om ’s morgens alleen dag crême op te doen naar de shoot)
2 foundation om de huid te egaliseren (tegen het glimmen)
3 De wenkbrauwen bijtekenen en gelijk maken (vraag van te voren wel of je model haar wenkbrauwen epileert indien nodig)
4 Kleur oogschaduw die bij het model (kleding) past
5 Eventueel een lijntje boven de ogen
6 Voor een gezonde teint gebruikte ze een blush
7 Uiteraard vergeet ze de mascara niet!
8 En last but not least de lipstick of lip gloss
FotoCollage
Hieronder een paar ‘before’ en ‘after’ foto’s. De ‘before’ foto’s heb ik in Photoshop ook iets bewerkt (een klein beetje de wallen weg en wat rode vlekje s op de huid) omdat ik dit ook zou doen als ik niet met een visagiste zou samenwerken. Alleen zie je dat het effect mét veel mooier is. Sowieso staan de modellen, op de 2e foto, er veel zelfverzekerder op door het toepassen van de visagie.
Visagist Melissa zegt ook: “Als het model bij mij in de stoel plaats neemt, krijg ik heel vaak meteen excuses voor hun huid kwaaltjes of wallen. Je merkt dus dat deze dingen wat onzekerheid met zich meenemen.”
Alizsandra
Fabienne
Melissa: “Tijdens het opmaken laat ik de modellen weleens meekijken en je ziet dan dat ze met het kwartier steeds meer op gaan fleuren en zich zekerder voelen. Want die kleine onzekerheden kun je vrijwel altijd volledig wegwerken waardoor iemand gelijk een stuk beter in zijn vel zit. Eigenlijk heeft dit het zelfde effect als het geven van complimenten”
Finishing touch in Photoshop
In een notendop. Ik open de foto in Camera RAW, hier begin ik altijd met mijn bewerking, kan je met het aanpassingspenseel de ogen iets helderder maken (+) , de huid verzachten door het lokale contrast iets te verminderen (-) en de ogen iets scherper maken (+).
Camera Raw
Daarna open ik de foto in Photoshop en bewerk ik met de kloonstempel nog de oneffenheden, die de visagiste niet weg kon krijgen (soms is het makkelijker om even de tools te gebruiken van Photoshop dan dat het gezicht helemaal vol geplamuurd wordt met make up).
Na het verscherpen kan je de ogen er nog iets meer laten uitspringen met doordrukken en tegenhouden gereedschap. En als finishing toch laat ik er een aantal actions van Florabella overheen gaan.