
Begin je net met je fotografiebedrijf, dan wil je natuurlijk klanten trekken. Dat kan behoorlijk lastig zijn. Een goede marketing is dan belangrijk, zo zorg je er immers voor dat mensen je bedrijf weten te vinden. Het vinden van je bedrijf is echter slechts één ding. Ervoor zorgen dat mensen blijven plakken is iets heel anders. Daarbij komt een portfolio goed van pas.
In deze serie proberen we je op verschillende gebieden te helpen met het opstarten van je fotografiebedrijf. Benieuwd naar de andere artikelen? Die kun je hier vinden.
Meer leren? Volg dan de Zoom Academy cursus Professioneel fotograaf worden!
Waarom is een goed portfolio belangrijk?
We schreven het net al eventjes. Als fotograaf heb je een goed portfolio nodig. Aan dat portfolio kunnen potentiële klanten immers zien wat jouw stijl is en wat voor foto’s je maakt. Bij zo’n visueel beroep als fotografie, is het nu eenmaal heel erg belangrijk dat mensen een beeld van je werk krijgen. Zo kunnen ze het beste zien of de foto’s die jij maakt, ook bij hen passen. Bevallen je foto’s en vinden mensen je foto’s mooi? Dan maken ze waarschijnlijk een afspraak met je voor een shoot en dat wil je uiteindelijk natuurlijk bereiken.
Wat is een portfolio?
Zie een portfolio als een visuele pitch van je werk. In een portfolio staan je mooiste foto’s. Met deze foto’s laat je zien wie jij bent en wat je kunt. Je stijl en de kwaliteit van je foto’s staan hier dan ook centraal. In veel gevallen is een portfolio doorslaggevend bij het werven van nieuwe klanten.
Hoe maak je een portfolio?
Heb je nog geen portfolio? Dan is het slim om er een te maken. Het is goed om hier even tijd aan te besteden. Zet dus niet zomaar gewoon wat foto’s bij elkaar, maar neem de tijd voor het uitzoeken van de juiste foto’s. Kies de foto’s die kwalitatief gezien het beste zijn en die jouw stijl het beste reflecteren. Als je een portfolio maakt, is het belangrijk dat er een soort flow in je portfolio zit. Zorg er dus voor dat je portfolio lekker doorkijkt en las hier en daar een pauze in met een ‘stopfactor’. Dit is een foto die wat extra aandacht krijgt, omdat je die bijvoorbeeld wat groter uitlicht. Deze foto’s moeten extra de aandacht grijpen.
Waar maak je een portfolio?
Een portfolio kun je op veel verschillende manieren maken. Jaren geleden werd vaak gekozen voor een mooi gebonden fotoboek, waar de fotograaf de foto’s in kon plakken. Tegenwoordig kiest men steeds vaker voor een online portfolio. Niet zo gek natuurlijk, je werft immers veel klanten online en zo is je portfolio voor iedereen bereikbaar. Je kunt ervoor kiezen om je foto op een website te maken, of met een online galerij. Er zijn enorm veel tools om een portfolio mee te maken. Het is dan ook goed om je even in al die websites en tools te verdiepen en te kijken welke echt bij jou past.