in

Natuurlijk licht simuleren: aan de slag met flitsers op een bewolkte dag


8 maart 2021, 07:22

Werken met natuurlijk licht is voor veel fotografen een favoriete methode van werken. Als het licht er niet is – op een zwaar bewolkte dag of in de avond – kun je ervoor kiezen om natuurlijk licht na te bootsen om zo toch de indruk te wekken dat je beelden tijdens een mooie zonnige dag zijn gemaakt. Hoe doe je dat?

Tot op zekere hoogte is het namelijk mogelijk om natuurlijk licht te simuleren. Handig voor de gevallen dat het er niet – of niet in voldoende mate – is. We moeten erbij zeggen dat de volgende tips je verder helpen, maar dat iedere situatie anders is en dat je dus echt zult moeten experimenteren om tot een goed en geloofwaardig resultaat te komen.

Heb je echter de mogelijkheid om de shoot op een ander moment te doen, op een dag met voldoende licht bijvoorbeeld, dan zou dat de voorkeur moeten hebben.

Of het mogelijk is om natuurlijk licht op een geloofwaardige manier te reproduceren, hangt in grote mate af van wat voor een beeld je aan het maken bent. Je kunt je waarschijnlijk goed voorstellen dat het onmogelijk is om natuurlijk licht te simuleren als je een groot gebouw gaat fotograferen. Hoe groter en ingewikkelder je scène, hoe moeilijker het is. Natuurlijk licht simuleren voor een portretfoto in de buurt van een raam is echter prima te doen.

Hier is geflitst, maar dat is niet direct te ontdekken.

Nick Weijsters, nickweijsters.zoom.nl
Nikon D750 · ISO 640 · F 2,8 · 1/160 SEC · 24 MM

Flitsen door een raam

Het is traditioneel fijn fotograferen met invallend licht dat door een raam naar binnen valt. In die gevallen kun je de zon – de lichtbron – niet zien schijnen, maar maak je wel gebruik van het licht. Als er geen of weinig zon is, kun je gerust een flitser of lamp gebruiken om dat licht te simuleren. Dit is ook gelijk de meest eenvoudige manier om dat te doen.

Flitser en softbox

Om daglicht qua kracht te evenaren of te overtreffen heb je echter wel een stevige flitser nodig, gecombineerd met een fikse softbox om het licht mooi te verspreiden. Dat kost vaak flink wat geld en juist flitsen vergt ook behoorlijk wat oefening.

Continulicht is daarom ook een optie als je gemakkelijker en minder kostbaar te werk wilt gaan. Eén of twee continulampen met daglichttemperatuur of regelbare temperatuur kunnen dan ook uitkomst bieden, eventueel gecombineerd met een groot wit laken als geïmproviseerde softbox.


Dit portret is gemaakt met behulp van een daglichtlamp.

Harriet van den Berg-Stad, fotostad.zoom.nl
Canon 6D II · ISO 800 · F 3,5 · 1/160 SEC · 100 MM

Richting

Welke methode of geïmproviseerde techniek je ook gebruikt, zorg er altijd voor dat je richting van het licht juist gebruikt. Zonlicht komt – afhankelijk van de tijd van het jaar, dag en uur – meestal schuin van boven. Als je dat licht wilt reproduceren, is het dus zaak om je licht ook op die manier te positioneren. Zonlicht dat je onderwerp van onderaf beschijnt is niet geloofwaardig. Neem dus een groot lampstatief en zet je licht hoog en schuin naar onderen gericht, dan heb je al veel aan geloofwaardigheid gewonnen.

7 fotolocaties aan het water

Workflow in Lightroom: zo bewerk je een foto van het gouden uur