in

Prime lenzen deel 1: de 50mm


5 oktober 2018, 20:00

Lenzen zijn een heel belangrijk onderdeel van je eigen fotografie. Met een lens bepaal je voor een heel groot gedeelte je stijl en het idee van de foto. Fotograaf Tino van Dam laat in deze blogserie met vier delen zien welke prime lenzen (vast brandpunt) hij vaak gebruikt en waarom. Dit keer de 50mm 1: 1.4

Eerst even een korte uitleg over de primelens en de zoomlens.

Wat is een ‘Prime’?

Een primelens is een lens met een vaste brandpuntsafstand. In deze vier afleveringen werk ik met een 15 mm, een 35 mm, een 50 mm en een 80 mm lens. Ik heb ook een zoomlens van 24-70mm. Uit de vele tests die je op internet kunt vinden, lees je dat een primelens kwalitatief veel beter is. En daar gaat het om, de kwaliteit van je foto. De diepte, de scherpte, het contrast en de lichtsterkte is bij een prime fantastisch. Vooral het ´bokeh’ , de zachte onscherpte van de achtergrond bij een groot diafragma, zijn bij een goede primelens kenmerkend.

Zoom of Prime?

Laten we duidelijk zijn: ik fotografeer doorgaans met een zoomlens: Nikon 24-70 mm F2.8 Dat is mijn werkpaard. Ik kan met deze lens snel scherpstellen en snel in- en uitzoomen en zo mijn compositie bepalen. Voor het snelle werk als foto’s voor de krant kan ik niet zonder deze lens en ga ik nooit met een ‘prime’ op pad. Maar ook de familiefoto’s worden met deze lens gemaakt. Een zoomlens is veel praktischer dan een prime.

Waarom dan een grote voorliefde voor een prime? Hiervoor heb ik twee belangrijke redenen: top kwaliteit en het gevoel dat ik echt ’n foto heel bewust maak. Ik ben bezig met fotografie.

1) De zeer goede kwaliteit van de beelden die je maakt met een ‘prime’ zijn voor mij doorslaggevend. De foto’s zijn scherper, meer helder, frisser. Een zoomlens werkt met meerdere brandpuntafstanden. Een prime werkt met 1 brandpuntafstand en is optimaal afgesteld. De primelenzen zijn ook lichtsterk. Dat betekent dat ik met minder licht vaak nog goed kan werken.

2) Als ik echt een foto wil maken, nagedacht heb over de compositie, het licht, dan heb ik ook nagedacht over hoever en hoe groot mijn onderwerp in beeld moet komen, dan gebruik ik een prime. Met een prime heb ik echt het gevoel dat ik echt een foto maak. Wil ik dichtbij het onderwerp, dan moet ik een paar stappen vooruit doen. Ik ben veel actiever en fysieker met de compositie bezig.

De nostalgische 50mm

Mijn allereerste camera was een Afga Silette (analoog, kleinbeeld) met een 50 mm. Dat mijn eerste primelens de Nikon AF Nikkor 50mm 1: 1.4D is, is eigenlijk ook een beetje nostalgie, back tot he roots. De Nikkor 50mm 1: 1.4D is een heel lichtsterk objectief. Even ter vergelijking: als je instapcamera koopt met een kitlens erbij, is de lichtsterkte van zo’n lens vaak 3,5 – 4,5. Dat is flink minder lichtsterk dan 1,4.

Prettig vind ik dat 50mm nagenoeg gelijk staat aan de kijkwijdte van het menselijk oog. Dus wat ik fotografeer, zo zie ik het in het echt -met het blote oog- ook. Daarmee is deze lens ook mijn grote vriend als ik op stap ga. Een stad bezoeken en dan wat leuke herinneringen bewaren, kan uitstekend met deze lens. Valt de schemering in, dan is het met deze lens nog heel lang en prettig fotograferen. Voor straatfotografie is de 50 mm heel geschikt. Het is een snelle lens en niet zo groot. Dat schrikt mensen niet zo af als ik ze fotografeer.

Magic Plastic

Ze noemen de 50mm van Nikon en Canon ook wel de ‘magic plastic’ lens. Kwalitatief heel goed ondanks het hoge plastic gehalte, een hele lichte lens (gewicht) en compact. Ideaal om een dagje mee te nemen.
Je kunt de lens ook gebruiken als portretlens. Zeker als je sensor van je camera een cropfactor heeft van 1,5. Dan heb je in feite een 75mm lens, ideaal voor portret.

Vriendelijk geprijsd

De prijs valt heel erg mee. De 1.8 is dan ook een razend populaire primelens die tussen de € 140,- en 240,- ligt voor Nikon. Canon is veel goedkoper: tussen de € 119,- en € 139,- Een 1.4 lens is wat prijziger dan de 1.8 Voor de 1.4 versie betaal je ongeveer € 150,- tot € 250,- meer.

Naar mijn mening moet elke fotograaf deze lens in zijn tas hebben. Goed betaalbaar, klein en licht van gewicht en super van kwaliteit.

Straatfotografie

De 50 mm is een perfecte lens voor straatfotografie. Voor deze blog ben ik daarom een dagje Den Haag in gegaan. Ik heb een aantal straatfoto’s gemaakt. Voor mijn gevoel moet een straatfoto in zwart wit zijn.

Groot diafragma

Bijna alle foto´s zijn genomen met een diafragma van 1.8 tot 2.5. Een grote lensopening waardoor je een mooie onscherpe achtergrond krijgt (bokeh). Daarvoor heb je uiteindelijk een lichtsterke lens op je body om dit mooie effect te krijgen. Een klik klak klaar camera of een foto uit een telefoon heeft nooit dit mooie resultaat.

Eén foto wijkt af. Dat is de foto van de fietser op het Binnenhof. In deze foto is een F9 (diafragma) gebruikt. Ik wilde de achtergrond scherper hebben omdat je dan iets meer van het karakter van het Binnenhof krijgt.


Zwerver – F 1.8 – 1/2500 – ISO 100

Dames wandelend langs de Hofvijver – F 2 – 1/1250 – ISO 100

Fietsen over het Binnenhof – F 9 – 1/320 – ISO 100

Kiekje – F 2.5 – 1/250 – ISO 100

Doorstappen – F 2 – 1/250 – ISO 100

GoPro Hero7 – Black, Silver en White!

Verslag van de Macrofotografie Zoomdag op 4 augustus in Ede