11 mei 2014, 12:14
Leonie Huijbers werd voor de tweede keer gevraagd de reclamefoto’s van zonnebrillenfabrikant Olaf Eyewear te maken. Deze keer vloog ze voor twee dagen naar Marbella. In deze blog geeft ze een kijkje achter de schermen bij een professionele reclameshoot.
Opdracht
Olaf Eyewear is een nieuw, hip brillenmerk met een exclusief design voor een vriendelijke prijs. Na een succesvolle lancering van de eerste lijn, kreeg ik nu wederom de opdracht voor de fotografie van dit toffe merk. Ditmaal een reclamereportage voor de collectie met de naam Olaf Eyewear Sun. Een zonnebrillencollectie die vrolijkheid moet uitstralen en zich richt op mensen tussen 25-40 jaar.
Olaf Eyewear Sun is een nieuw hip, vrolijk brillenmerk wat zich richt op mensen tussen 25-40 jaar. Dat moeten de foto’s ook uitstralen.
Hoe bereid ik de opdracht voor?
Met mijn bedrijf MUPH Make-up & Photography zorg ik voor het complete plaatje en denk ik graag verder dan alleen het maken van een foto. Daarom heb ik voor deze opdracht ook een visagist, hairstylist, stylist en model uit mijn netwerk ingeschakeld. Aangezien de fotoshoot in Marbella plaats vond en alles in twee dagen afgerond moest zijn, hebben we de shoot tot in de puntjes voorbereid.
Vooraf maak ik dan een moodboard van de sfeer en ideeën per foto. Zo kan ik aan de klant laten zien wat ik in mijn hoofd heb en of we op een lijn liggen. Aan de hand van dit moodboard hebben we tien verschillende settings gecreëerd. Met deze ideeën ben ik naar de stylist Julie gegaan om de kleding te selecteren en naar Marlou voor de make-up en haarstyling per set. Zo vertrekken we met acht koffers vol camera’s, lenzen, kleding en make-up naar Marbella.
Ik maak een moodboard die ik terugkoppel naar de klant, stylist en visagist/haarstylist.
En dan vertrek je naar Marbella met acht koffers vol camera’s, lenzen, kleding, make-up en natuurlijk zonnebrillen.
Hoe ga ik te werk?
Vroeg in de ochtend arriveerden we in Marbella en spraken we alle sets en de volgorde van shooten door. Tegelijkertijd werd de kleding gestreken en gingen de modellen in de make-up en haarstyling. Samen met Julie en eigenaar/model Olaf trokken we met een koffer gevuld met kleding voor de eerste sets, Marbella in.
Samen met stylist Julie en model Olaf trekken we Marbella in voor de eerste shoot.
Onderweg bekeken we mogelijke fotolocaties en schoten we de eerste beelden in de smalle en vrolijk gekleurde steegjes. Uiteraard hadden we vooraf het één en ander al gecheckt met Google Street View. Voor deze shoot werkte ik voornamelijk met mijn Canon 5D Mark II en Canon 24-70mm 2.8 L USM II lens, statief en reflectiescherm. Verder is alles gefotografeerd met bestaand licht. De locaties, achtergronden en houdingen waren daarom het allerbelangrijkst en verdienden het meeste aandacht. Omdat de shoot vrolijkheid uit moest stralen was de interactie en de klik tussen mij en de modellen heel belangrijk.
We hadden een paar locaties bekeken via internet. Tijdens het fotograferen kijk je dan altijd rond naar nog meer mogelijke locaties.
Een gedeelte van de fotoshoot vond plaats op het strand rond zonsondergang (golden hour) om de warme sfeer die de zon geeft, in de foto te vangen. Het andere gedeelte is gefotografeerd in de stad. En omdat het bijna winter was in Marbella stond de zon vrij laag. In de smalle straatjes betekende dat, dat er weinig zon was. Hierdoor hoefde ik niet veel rekening te houden met de felle zon. Als die er wel was maakte ik gebruik van natuurlijke schaduwmakers, zoals de sinaasappelboompjes.
Als de zon te fel was zocht ik natuurlijke schaduwmakers zoals dit boompje.
Terwijl we door de stad liepen voor de eerste fotoshoot, keken we al rond naar nog meer mogelijke shoot locaties. Omdat we wisten wat we gingen fotograferen, konden we ook meteen zien of sommige plekjes interessant waren. Die onthielden we dan voor de volgende sets. We hadden geen vergunning. Eigenlijk heb ik ook nog nooit problemen gehad met dit soort dingen. Vooraf vraag je natuurlijk aan de mensen/eigenaren van een cafeetje of je daar mag fotograferen en vertel je waar het voor is. Ons model Margriet sprak vloeiend Spaans en als zo’n mooie dame vraagt of het mag dan stemt iedereen meteen in! We kwamen het cafeetje (met worsten) onderweg tegen en hadden meteen het idee, hier moeten we iets mee doen. Nadat we de halve zaak verbouwd hadden en de make-up was bijgewerkt, hebben we vanuit het smalle steegje hier foto’s gemaakt. Al vond het personeel het wat lang duren de eigenaar vond het fantastisch! Veel mensen bleven ook even staan om te kijken wat er gebeurde en maakte foto’s van hoe wij aan het werk waren. Dit zien ze waarschijnlijk ook niet elke dag dus men bleef maar al te graag even kijken.
Ik werk niet met vergunningen en ik heb ook nog nooit problemen gehad. Model Margriet spreekt vloeiend Spaans wat het wel makkelijker maakt om in cafés of winkeltjes te fotograferen.
Bewerking
In het vliegtuig naar huis heb ik al een selectie op de laptop gemaakt. Al mijn shoots fotografeer ik altijd in RAW, in dit bestand doe ik de correcties voordat ik de foto’s omzet in een Tiff bestand. Daarin doe ik dan mijn bewerkingen zoals contract, uitsnede en kleine correcties. Soms is dat een gezicht uit een andere foto halen en bij andere foto’s is het alleen een oneffenheidje. Deze shoot vroeg om een naturel look en dus ook om een natuurlijke bewerking.
Backstage
Het hele team is erg tevreden over het proces en het resultaat. Fijn om op deze manier te mogen werken met een topteam van professionals. We hebben ook een backstage video van het hele project gemaakt, bekijk het resultaat hieronder.
Olaf Eyewear Sun Definitive from Leonie Huijbers on Vimeo.
Dit is het team
Fotografie: Leonie Huijbers – MUPH Make-up & Photography
Modellen: Margriet Haring & Olaf van Wely (Olaf niet op de foto)
MUAH: Marlou Mattijssen
Styling: Julie Ottevanger