Review: Panasonic TZ95

18 juli 2019, 13:37

De Panasonic TZ95 is de opvolger van de TZ90 en heeft hetzelfde recept: een bescheiden sensor met een fraaie en veelzijdige zoomlens. Deze upgrade is een nadere inspectie waard.

De TZ95 is een superzoom-compactcamera die, net zoals zijn voorganger TZ90, voorzien is van een veelzijdige 24-270mm zoomlens en een 1/2.3 inch-sensor. Dit zorgt voor een erg compacte camera waarmee je in vrijwel elke foto-situatie uit de weg kunt. Ook de elektronische zoeker is gebleven én verbeterd. Juist die zoeker is een belangrijk punt bij deze camera. Veel compactcamera’s hebben die – optische of elektronische – zoeker namelijk niet. Zonder die zoeker dien je te fotograferen via het scherm achterop de camera. Dat gaat natuurlijk prima, maar voelt soms onhandig aan en bij helder weer zie je daar niet veel op. Een – in dit geval elektronische – zoeker is daarom een zeer gewaardeerd onderdeel van deze TZ95. Tegenover de TZ90 heeft de zoeker een grotere resolutie.

Techniek

De sensor en de lens zijn tegenover de voorganger TZ90 hetzelfde gebleven. Dat is geen zwaktebod, want vooral de lens is een fijn stukje techniek. Details, scherpte en contrast zijn prima in orde. De sensor is – inherent aan dit concept – bescheiden van formaat en dat betekent dat foto’s genomen in donkere of uitdagende omstandigheden al snel in kwaliteit teruglopen. Een grotere en dus betere sensor is wenselijk, maar is niet te combineren met een compacte ultrazoomlens zoals die in de TZ95 te vinden is. Want hoe groter de sensor, hoe groter / langer de bijbehorende lens wordt. Op die manier ga je voorbij aan het doel van deze TZ95 en krijg je een heel ander soort camera.

Panasonic-kenmerken

De TZ95 is uitgevoerd in degelijke materialen en heeft een mooi groot (opklapbaar) scherm achterop. De ergonomie is goed voor elkaar, elke functie is snel te vinden en de menustructuur is overzichtelijk en strak vormgegeven. Zoals we van Panasonic gewend zijn werkt het touchscreen feilloos en snel. Ook de andere typische Panasonic-kenmerken zijn aan boord te vinden: met 4K-Photo maak je snel en gemakkelijk een reeks beelden waaruit je precies het goede beeld kunt selecteren. En met Post Focus kun je achteraf het scherpstelpunt verleggen; dat blijft een bijzondere en handige optie. Filmen doet de TZ95 ook, uiteraard in 4K-resolutie.

De TZ95 is een fijne compacte camera die – gezien het concept en de daarbij horende beperkingen – op alle gebieden prima prestaties levert. De zoomlens geeft je een heerlijk groot bereik en zoals we van Panasonic gewend zijn zit de camera vol met innovatieve functies en snufjes als de 4K-Photo-mogelijkheden waarmee je beweging en actie zonder problemen vastlegt. De relatief kleine sensor zorgt voor een kleine smet op het blazoen: bij slecht licht loopt de kwaliteit van je beelden al snel achteruit. Desondanks is de TZ95 een erg complete alles-in-één-camera die bijvoorbeeld tijdens een vakantie goud waard blijkt te zijn.

Compact en veelzijdig
30x zoom
Beeldkwaliteit bij slecht licht