in

Review: Sigma 24-35mm F2 DG HSM Art


8 september 2015, 09:32

Om de steeds hogere resolutie van fullframe body’s bij te benen, is hoogwaardig glaswerk nodig. Sigma springt hier handig op in met de prijswinnende high-end Art objectieven. Deze lichtsterke f2,0 fullframe 24-35mm is de nieuwste in de reeks.

Sigma zegt voor een zeer beperkte optische zoom te kiezen om daarmee de hoogst mogelijke kwaliteit te behalen. Daar zit wat in. Veel megazooms sterven in schoonheid, omdat ze zowel in groothoek als in het telebereik goed moeten kunnen presteren. En dat is nauwelijks mogelijk zonder daarvoor erg ingewikkelde – en dus dure – optische constructies voor te bedenken.

Constructie

Het objectief is prachtig gebouwd. Solide, gebouwd als een tank. Helaas niet stof- of spatwaterdicht. Met een filtermaat van 82 mm en 940 gram schoon aan de haak wel erg stevig en groot te noemen. Zowel de zoom- als de scherpstelring zijn breed en lopen heerlijk soepel, en dat is erg prettig in gebruik. De hsm-autofocusmotor is snel en vooral ook stil te noemen, en dat is weer fijn als je aan straatfotografie doet. Er is geen optische beeldstabilisatie ingebouwd, al is de noodzaak daarvoor bij een groothoek minder snel aanwezig dan bij langere brandpunten.

Lichtsterk

Het objectief is met F 2,0 voor een zoomobjectief over het hele bereik erg lichtsterk. Wat niet alleen erg fijn is bij het fotograferen bij slechte lichtomstandigheden, ook bij het maken van bewegende beelden. Zo kun je ook bij het maken van video’s met je fullframe body als je dat wilt gebruikmaken van een beperkte scherptediepte.

Optisch

Chromatische aberratie is dit objectief nagenoeg vreemd. Bij alle brandpuntsafstanden en ook bij de open diafragma’s. In de 24mm-stand heeft het objectief wel last van een redelijk vertekening, wat je bij kritische architectuuropnames zult moeten corrigeren. Bij 35 mm is die vertekening veel minder prominent aanwezig. Lichtafval, en dat is niet heel ongebruikelijk in dit zoombereik, is bij volle opening ook zichtbaar. Dit verdwijnt volledig als je twee stoppen diafragmeert. De scherpte is ongeacht de zoomstand en bij volle opening in het centrum voortreffelijk. De scherpte bij de randen van het beeld blijven iets achter bij volle opening, maar trekken volledig bij als je twee tot drie stoppen diafragmeert.

Resultaten

Dit nieuwe lichtsterke fullframe Sigma Art zoomobjectief biedt uitstekende optische resultaten voor een relatief lage prijs. Al zal door het vrij beperkte zoombereik, zo vermoeden wij, de doelgroep niet al te groot zijn.

Plus- en minpunten
lichtsterke groothoekzoom
snelle en stille autofocus
prijs/beeldkwaliteit
flinke omvang en gewicht
beperkt zoombereik
niet stof- en spatwaterdicht
geen optische stabilisatie

Beoordeling

Ergonomie
Functie
Snelheid
Beeldkwaliteit
Prijs/kwaliteit

Score: 7,8

Specificaties

    ModelSigma 24-35mm F2 DG HSM Art
    Prijs€ 1099,-
    LeverancierSigma Benelux, tel. 030-6061070
    Brandspuntafstand24-35 mm, 1,5x optische zoom omgerekend voor aps-c: 36-52 mm
    LichtsterkteF 2,0
    Aantal diafragmalamellen9
    Objectiefconstructie18 elementen in 13 groepen
    Maximale reproductiemaatstaf0,23
    Optische beeldstabilisatienee
    Scherpstellenhandmatig en autofocus, 28 cm tot oneindig
    Filtermaat82 mm
    Gemaakt voor sensorformaatfullframe en aps-c
    BeschikbarevattingenSigma, Canon en Nikon
    Gewicht/ Afmetingen objectief940 gram/8,7×12,2 cm

Strike a Pose

Canon ontwikkelt 120 megapixel EOS spiegelreflex