Review: Sigma 50mm F1.4 DG HSM | Art

29 april 2014, 12:26

De Art-serie van Sigma belooft de allerhoogste prestaties voor een aantrekkelijke prijs. Maakt het Japanse bedrijf met deze nieuwe 50mm-prime die belofte waar?

Het Japanse merk Sigma staat bekend als maker van alternatieve objectieven voor de bekende cameramerken met een concurrerende prijs. Die opzet zorgde ervoor dat in het high-end segment de professionals het merk een beetje links lieten liggen. Die tijd is met de nieuwe Art-lijn definitief voorbij. Sigma ging in deze serie opeens glaswerk ontwerpen dat met de bekende cameramerken in de top moest concurreren.

Mooi en imposant, dat zijn de eerste twee woorden die je te binnen schieten als je dit nieuwe 50mm-objectief in je handen neemt. Een metalen vatting, grote glaselementen en werkelijk prachtig afgewerkt van vatting tot zonnekap. Het ontwerp ging in vergelijking met de voorganger danig op de schop. Het werden dertien elementen in acht groepen en dat is redelijk complex vergeleken met concurrerende ontwerpen. Het grote frontelement zorgt ervoor dat de filtermaat van het objectief 77 mm is. Een voor een standaardprime imposant ontwerp dus. Dat maakt het overigens niet meteen een objectief waarmee je als straatfotograaf onopgemerkt je plaatjes schiet.

Scherpte

Dit objectief zet al bij volle opening hoge scherpte neer. Bij twee stops diafragmeren is het beeld al scherp van hoeken tot het centrum. Ook bij fullframe gebruik. Er is een lichte mate van vignettering waarneembaar bij volle opening. Een effect dat al snel verdwijnt na twee stoppen diafragmeren. Vertekening is nagenoeg afwezig bij dit objectief. Het wordt misschien nu wel een beetje voorspelbaar; maar ook de chromatische aberratie is erg laag in de hoeken, zelfs bij hoge contrasten.

Sigma verraste ons al eerder met de 35 mm F1,4 variant in deze Art-serie. Dat was ook al zo’n prachtig lichtsterk objectief waarmee Sigma haar aspiraties om mee te spelen in de topregionen compleet waarmaakte. Deze nieuwe 50mm F1,4 sluit daar bij aan en legt de lat wederom erg hoog. Nu zijn de gevestigde camerafabrikanten weer aan zet om hun topobjectieven naar een hoger plan te tillen.

bouwkwaliteit
beeldkwaliteit
stille en snelle AF