Review: Sony RX100 IV

25 augustus 2015, 08:36

Er zijn van die camera’s waar bijna iedereen meteen verliefd op wordt. Niet zonder reden. Want wie wil er nou niet een camera die gewoon alles kan en ook nog eens probleemloos in je broekzak glijdt? Wij testen de Sony RX100 IV.

We waren vorig jaar al heel erg enthousiast over de Sony RX100 III. Deze vierde versie biedt nog meer snelheid op fotografiegebied en daarnaast ook nog eens 4K-video. Het geheim: de vernieuwde 1 inch stacked cmos-sensor. Door de lichtgevoelige cellen en de bijbehorende elektronica los te koppelen en daar ook nog eens een extra snelle geheugenbuffer direct achter te plakken, krijgt de camera de spreekwoordelijke vleugels. Je kunt er tot 16 beelden per seconde foto’s mee schieten, in volle 20,1 megapixel resolutie.

Bewegend beeld

De videospecs zijn voor een compact nog indrukwekkender. Filmen in 4K is mogelijk, tot 30 fps met een datarate van 100 mbps. Al is er dan wel de nogal teleurstellende limiet van maximaal vijf minuten filmen. Omdat anders de camera gewoon te heet wordt en de camera afsluit. Maar in 1080p is het met 60 fps gewoon mogelijk om tot 29 minuten te filmen. Dat er naast een snellere sensor ook een nieuwe processor in de versie IV zit blijkt wel uit de slow motion-clips die je met de camera maakt. Slomo-clips kun je in 1080p tot 120 fps filmen. Zelfs 1000 fps is nog mogelijk in lagere resoluties. Vergeet overigens niet om de allersnelste sd-kaarten mee te bestellen als je de high-res high speed functies gaat gebruiken. De datastromen zijn immers immens.
Dat Sony de video 4K-mogelijkheden ten volle wil benutten blijkt wel uit de mogelijkheid om te filmen in het bijna contrastloze vlakke ‘log’ videoprofiel. Zodat je contrast en kleurweergave achteraf kunt optimaliseren.

Raw

Voor een compact presteert de RX100 IV erg goed. De testopnames in jpg waren scherp en fraai van contrast. De in raw geschoten beelden gaven de relatief kleine 1 inch-sensor voor een ultracompact nog veel meer speelruimte in de contrastomvang om de belichting en helderheid aan te passen. Zonder veel extra ruis overigens. Dankzij het lichtsterke objectief kun je, ondanks de redelijk kleine sensor, toch nog een kleine scherptediepte krijgen. En dat maakt het een heerlijke reiscamera.

Beste compact tot nu toe?

Bij een compact is het ontbreken van een elektronische zoeker eerder regel dan uitzondering. Daarom is de erg scherpe en heldere evf van de RX100 IV een verademing. Heel groot is het beeld niet, maar het geeft een uitstekend beeld van je compositie als je aan het fotograferen bent. Zeker in combinatie met de elektronische geluidloze sluiter geeft het de onopvallende kleine body met de lichtsterke lens misschien wel de juiste papieren om de ideale compact van 2015 te worden. Voor een stevige prijs; dat dan weer wel.

vernieuwde 1 inch stacked cmos-sensor
mooie compacte body
lichtsterk (omgerekend) 24-70 mm objectief met optische beeldstabilisatie