in

SIGMA Touch & Try-dag: Landschapsfotografie

Partnerbijdrage – In samenwerking met SIGMA. De SIGMA Touch & Try-workshop gaat vroeg van start: één uur voor zonsopkomst om precies te zijn. Helaas is er te veel bewolking, waardoor van het mooie ochtendlicht waarop was gehoopt weinig meer overblijft dan een zweempje oranje langs de horizon. Gelukkig is de Zuiderheide ook zonder kleurige zonsopkomsten een prachtige en fotogenieke omgeving, zodat de vijf Zoomers zich prima vermaken met een keur aan SIGMA-objectieven. Immense beeldhoek Met de zon nog onder de horizon trekt Bob Imming met een SIGMA 24-70mm F2.8 DG OS HSM | Art het landschap in. ‘Ik wil graag de effectiviteit van de OS-beeldstabilisatie uittesten. Want mijn eigen spiegelreflex en standaardobjectief hebben beide geen stabilisatie. Het valt mij niet tegen: ik maak verschillende haarscherpe beelden gewoon uit de hand in de telestand.’ Daarna wisselt hij naar de SIGMA 14-24mm F2.8 DG HSM | Art. ‘Wat geeft de 14mm-stand een ontzettend grote beeldhoek, en ook een erg goede scherptediepte bij gemiddelde diafragma’s. Een fijn ding! Ik zou deze lens graag eens in donkere omstandigheden op F2.8 willen uitproberen, zoals tijdens mijn concertfotografie. Dus wellicht komt deze supergroothoekzoom een keer in mijn fototas terecht.’ Ook kan Bob de SIGMA 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS | Sports niet weerstaan. ‘Wat een ongelooflijk goede beeldstabilisatie heeft deze supertelelens, zelfs in de 600mm-telestand! Naar mijn mening net zo effectief of zelfs beter dan de stabilisatie van de SIGMA 24-70mm F2.8 DG OS HSM | Art. De achtergrondonscherpte en bokeh in de telestand zijn erg fijn en het onderwerp zelf wordt ragscherp vastgelegd.’ Boterzachte bokeh Michaël Plato gaat aan de slag met de SIGMA 14mm F1.4 DG DN | Art. ‘Een 14mm-lens met lichtsterkte F1.4 ben ik nog niet eerder tegengekomen. Het objectief oogt zeer strak, ligt prettig in de hand en de mogelijkheid om een lensverwarmer te plaatsen zal astrofotografen zeker aanspreken. Het objectief is heel makkelijk in gebruik. Alles draait lekker soepel en tijdens het automatisch scherpstellen is nauwelijks iets hoorbaar.’ Behalve voor astrofotografie is dit objectief ideaal voor landschapsfotografie, merkt Michaël op. ‘De grote beeldhoek nodigt uit om verschillende standpunten in te nemen, om te zoeken naar voorgronden en diepte-effecten in weidse landschappen. Ik zou het objectief wel willen uitproberen bij architectuurfotografie. Volgens mij moet dit spectaculaire beelden opleveren. Ook voor interieurfotografie zal dit objectief zeker voldoen.’ Ook hij waagt zich aan de SIGMA 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS | Sports  ‘Wat een objectief! Enorm groot en met een behoorlijk gewicht, maar wat een fantastisch bereik! De scherpstelling is enorm snel. De bokeh is heel mooi zacht: je kunt een onderwerp heel mooi losmaken van de achtergrond.’ Heel scherp Voor een groothoeklens vindt Olga Schraven de SIGMA 14-24mm F2.8 DG HSM | Art zwaarder dan ze gewend is. ‘Het is niet vervelend, maar wel altijd het eerste waar ik op let. Verder merk ik dat de zoomring wat zwaar gaat. Ook dat is te overzien, maar van mij zou het soepeler mogen. De scherpte lijkt op het eerste gezicht, via live-view, goed te zijn, en dat blijkt thuis ook wanneer ik de raw-foto’s in Lightroom bekijk. Ongelooflijk! Ze zijn echt heel scherp! Ook zie ik geen vignettering of andere rare dingen in de foto’s.’ Vervolgens plaatst Olga de SIGMA 70-200mm F2.8 DG OS HSM | Sports op haar camera. ‘Hierin ben ik echt geïnteresseerd, want dit objectief is voor zó veel moois te gebruiken, zoals het bos, wildlife en portretten. Om er vandaag het bos mee vast te leggen, moet ik wel een stukje lopen, en ik vraag mij af hoe ik deze lens ga ervaren qua gewicht. Nou, dat valt mij alleszins mee: ik vind het prima. Ook de zoomring loopt soepel. Dit objectief heeft intelligente beeldstabilisatie. Ik fotografeer uit de hand en dat gaat prima, merk ik: het beeld is scherp.’ Prima bouwkwaliteit Peter Heins begint met deze SIGMA 70-200mm F2.8 DG OS HSM | Sports. ‘Dit objectief wordt veel gebruikt bij sportfotografie. Vandaag kan ik hiermee objecten isoleren of landschapsfoto’s zonder horizon maken. De bouwkwaliteit en beeld zijn prima in orde en er zit ook beeldstabilisatie op.’ Nóg meer onder de indruk is Peter van de SIGMA 14-24mm F2.8 DG HSM | Art. ‘Wat een lens! Hij heeft slechts 2 mm meer bereik dan mijn eigen groothoeklens, maar dat scheelt. Ik kan ineens heel andere beelden maken. Door lekker boven op je onderwerp te kruipen, hoef je met F16 niet eens te “focus stacken” – geweldig! Van vertekening heb ik geen last en de scherpte is immens. Mooie compacte lens ook voor architectuur en astrofotografie.’ Als laatste gaat hij met de SIGMA 60-600mm F4.5-6.3 DG OS HSM | Sports aan de slag. ‘Hiermee kun je mooi de gelaagdheid in een landschap vastleggen bij nevelig weer. Ik heb er anderhalf uur mee gelopen, en ondanks het gewicht vind ik het niet hinderlijk. Met een éénbeenstatief kun je hem ook op je schouder leggen. Een oerdegelijke en veelzijdige lens voor landschappen, wildlife, dierentuinen en sportfotografie.’ Indrukwekkende beelden Pieter Veraart kiest voor de SIGMA 150-600mm F5-6.3 DG DN OS | Sports. ‘De lens voelt zeer goed gebouwd aan. Dankzij “Dual Action Zoom” kun je, behalve door aan de zoomring te draaien, ook via de zonnekap in- en uitzoomen door eraan te trekken of te duwen. Met de nieuwe “Zoom Torque Switch” in de S-positie gaat het zoomen zeer losjes. De T-positie verhoogt de weerstand van de zoomring en in de L-positie vergrendel je het zoommechanisme in de 150mm-zoomstand.’ Vanwege de plaatsing vindt Pieter deze schakelaar wel lastig te bedienen. ‘Tegelijkertijd ben ik blij dat deze schakelaar er is. De SIGMA 150-600mm F5-6.3 DG DN OS | Sports levert zeer scherpe beelden af met een zeer mooie bokeh. Ik ben onder de indruk van hoe de afbeeldingen eruitzien: ze geven mij een goed gevoel. Ook ben ik verrast door de scherpe details.’

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

De mooiste botanische tuinen om te fotograferen

Website update: Inloggen op Zoom.nl