in

Tips voor het fotograferen tijdens een stedentrip

Hoewel veel fotografen op reis gaan voor schitterende landschappen en de exotische natuur, zullen zij de steden meestal niet links laten liggen. Voor veel anderen is een stedentrip juist je van het. Hier lees je hoe jij in een stedelijke omgeving fotografisch het onderste uit de kan haalt.

Kom thuis met de beste foto’s van de mooiste reislocaties. Je leert alles hierover in de cursus Fotograferen op reis in Zoom Academy!

In een stad is veel te zien en te fotograferen, of het nu een stad in de buurt betreft of in een ver land. Denk alleen al aan architectuur, straatfotografie en nachtfoto’s. Je kunt zelfs prachtige macrofoto’s maken als je oog voor detail hebt. En ook de drukste stad bevat lapjes mooie natuur.

Net als in een betoverend landschap heb je ook in een stad met seizoensinvloeden en weersomstandigheden te maken. Je foto’s zien er daarom telkens weer anders uit. Het is dus de kunst om jouw onderwerp steeds zo mooi mogelijk in beeld te brengen.

Voor een stedentrip kun je een dagje de grens oversteken. Met de auto of trein zit je in een mum van tijd in Duitsland, België of Frankrijk. Ook Engeland is prima bereikbaar per vliegtuig, veerboot of de (auto)trein. Voor een dagje Antwerpen, Keulen, Londen, Luxemburg of Parijs draaien we onze hand niet meer om. Maak er meteen een leuk weekendje of een midweek van, dan heb je meer tijd om die mooie stad grondig te verkennen. Florence, Rome, Praag, Kopenhagen, Tokyo … de mogelijkheden zijn grenzeloos.

Hongkong. Afhankelijk van seizoen en weersomstandigheden schiet je iedere keer weer andere stadsfoto’s.

Marcel Samson (sjekster)
Olympus E-M10 · ISO 100 · F 8 · 1/80 SEC · 12 MM

Van hot naar her

Een groot voordeel van een stad is dat je er doorgaans heel makkelijk kunt komen, dankzij snelwegen en een of meerdere treinstations. Eenmaal aangekomen kun jij je ook nog eens snel en efficiënt van de ene naar de andere plek verplaatsen. De infrastructuur van een stad is daar immers op ingericht. Met je eigen auto het drukke stadscentrum in is misschien geen aanrader, maar met trein, bus, tram en/of metro blijven genoeg vervoersmogelijkheden over. Dit betekent dat je snel op je bestemming kunt zijn en ook nog eens in korte tijd heel veel mooie en interessante locaties kunt opzoeken. Bij een afgelegen natuurgebied moet je eerst veel moeite doen om daar te komen, en dan duurt het vaak nog even eer je op die afgelegen toplocatie bent.

Een handige manier om relaxed de omgeving te verkennen is door een keertje in een tram of bus of op een rondvaartboot te stappen. In korte tijd zie je dan veel mooie locaties. Een Hop-On-Hop-Off-bus doet alle belangrijke hotspots aan. Je kunt af en toe uitstappen, maar ook lekker blijven zitten om achteraf op eigen gelegenheid op je gemak de echt interessante plekken op te zoeken. Bekijk vooraf alvast hoe het openbaar vervoer in elkaar steekt, zodat je weet hoe jij je straks snel en comfortabel tussen de locaties kunt verplaatsen. Want een groot voordeel van stadsfotografie, ook in het buitenland, is dat je alles onder handbereik hebt!

Per bus, tram of boot kun je op je gemak op verkenningstocht door (een deel van) de stad.

Jaap Koole (jaapkoole_zoom)
Canon 5D IV · ISO 160 · F 10 · 1/400 SEC · 135 MM

Veel mogelijkheden

Wat je in een stad allemaal fotografeert, hangt sterk af van jouw interesses. Er is enorm veel mogelijk, maar misschien trekt niet alles je evenveel aan. Helemaal niet erg: je mag je gerust op één fotografiegenre concentreren, zoals moderne architectuur of het straatleven. Hoe meer genres je leuk vindt, hoe meer natuurlijk te beleven valt.

Wat je wilt fotograferen, bepaalt meteen ook de plekken waar je naartoe gaat. Ben je geïnteresseerd in moderne architectuur? Dan kies je vast voor het zakelijke of financiële district, die innovatieve nieuwbouwwijk of dat gloednieuwe treinstation. Houd je van geschiedenis en monumentale panden? Dan reis je meteen af naar de oude stadskern en breng je een bezoek aan een kasteelruïne en de restanten van de stadsmuur.

Als liefhebber van straatfotografie kun je in theorie bijna overal terecht. Maar je zoekt vast bij voorkeur die plekken op waar de stad levendig is en voldoende mensen op straat te vinden zijn. Afhankelijk van waar je heen gaat, kun je andere bezoekers en toeristen voor je lens verwachten of juist de eigenlijke bewoners van de stad. Winkelend publiek, mensen op terrasjes, forenzen, inwoners die aan het werk zijn of zich ontspannen … de mogelijkheden zijn eindeloos!

Natuur in de stad

Elke stad kent wel een of meerdere parken. Daarnaast is steevast op meer plekken iets van groen te vinden. Je kunt daarom ook prima een soort van stedelijke natuurfoto’s maken. In een groot park hoef je op de foto niet eens te zien dat jij die in een wereldstad hebt gemaakt.

Aan de andere kant kan het juist leuk zijn om subtiel een stadselement op te nemen, desnoods vervaagd of een beetje verstopt op de achtergrond of in een hoek van het beeld. Dat kan een mooi contrast opleveren. De bekende foto van Central Park die recht van boven vanuit een helikopter is genomen, maakt bijvoorbeeld extra indruk omdat je langs alle vier de fotoranden dikke rijen wolkenkrabbers en het symmetrische wegennet ziet. Zelfs een klein stadspark, een botanische tuin, een voortuintje of een paar plantenbakken aan een balkonreling kunnen ogen als een groene oase.

Vanuit de hoogte zie je pas echt hoe ingeklemd deze groene oase (Central Park in hartje New York) ligt.

Thomas Bartelds (thomas-bartelds)
Nikon D850 · ISO 500 · F 5,6 · 1/1250 SEC · 14 MM

Stedelijke uitdagingen

Zoals bij elk fotografiegenre moet je allereerst oog hebben voor het bijzondere in deze dynamische omgeving. Vervolgens wil je een mooie compositie maken om jouw onderwerp goed in beeld te krijgen. Wat neem je mee in de foto, wat laat je weg, en vanuit welk standpunt lukt dit het beste? In een drukke stad, waarin alles en iedereen met zijn eigen dagelijkse dingen bezig is, staan al snel obstakels in de weg. Ook de lichtomstandigheden kunnen af en toe behoorlijk lastig zijn, waardoor het een uitdaging kan zijn om de foto te maken die jij voor ogen hebt.

De mooiste architectuur

Wil je architectuur, klassiek of modern, fotograferen? Dan is het belangrijk om goed te letten op eventuele storende obstakels. Allereerst kijk je vanaf welke plek je goed zicht hebt op het gewenste gebouw. Staat er niet toevallig een foeilelijke felgekleurde container in beeld? Die kun je dan hopelijk buiten beeld laten door een paar stappen opzij te doen, iets in te zoomen of de camera anders te richten. Ontneemt net een bestelbus of vrachtwagen het zicht op je onderwerp? Probeer dan in te schatten of die misschien op het punt staat om te vertrekken. Soms maken een paar minuten wachten een wereld van verschil.

Zoom ook eens in op kenmerkende details die het gebouw voor jou zo bijzonder maken. Of leg het contrast vast tussen modern en klassiek. Gigantische kantoorpanden met een vervallen arbeidershuisje of een kerk ertussenin geklemd bijvoorbeeld. Of die oude maar knusse stationshal, met vlak erachter het moderne maar ook ietwat steriele moderne stationsgebouw.

Kies je momenten zorgvuldig als je foto’s zonder toeristen en bewoners wilt maken.

Rob Menting (robmenting)
Canon 70D · ISO 200 · F 5,6 · 1/60 SEC · 16 MM

Architectuur leent zich ook perfect voor het gouden uur en het blauwe uur. Kies dan wel een locatie uit die je bijzonder graag wilt vastleggen. Want je moet het nu eenmaal doen met één zonsopkomst en één zonsondergang per etmaal …

Hier en daar een plukje mensen kan je foto net wat levendiger maken.

Peter Vermeeren (lilianpeter)
Canon 5D III · ISO 1600 · F 4 · 1/15 SEC · 24 MM

Drukte en rust

Een stad betekent drukte. Maar er zijn ook altijd momenten waarop het een stuk rustiger is. Fotografeer je architectuur of een toeristische hotspot, dan is het prettig als het niet overmatig druk is. De beste kans maak je vroeg op de dag, voordat de mensenmassa’s eropuit trekken. Ook als het weer tegenzit, is het ineens een stuk rustiger.

Vooral in het weekend is het extra druk, met name op toeristische plekken. Op bijvoorbeeld maandag of dinsdag heb je eerder het rijk alleen. Voor architectuur in het zakendistrict of op een bedrijventerrein geldt het omgekeerde: daar is het juist op werkdagen druk en in het weekend erg rustig. Door de dag en het tijdstip slim te kiezen, kun je dus al te grote mensenmassa’s omzeilen, maar ook juist voorkomen dat het onbedoeld uitgestorven lijkt.

Drukte is overigens niet altijd storend. Integendeel: menselijke activiteit hoort bij een stad. Die kun je dus perfect gebruiken in je foto’s. Je kent vast wel de foto’s van Shibuya Crossing in Tokyo, waar duizenden mensen tegelijk vanuit alle richtingen over het kruispunt stromen. Dat levert foto’s op die de drukte en het jachtige leven in deze wereldstad benadrukken. Omdat het er bijna altijd druk is, heb je alle gelegenheid om op je gemak foto’s te maken. Dat wordt anders als je een foto wilt maken van een volledig leeg kruispunt voor het grafische effect. Zo’n foto kun je alleen maken als je de rustige tijdstippen kent (of veel geluk hebt).

Ook een veel gefotografeerde plek zoals Shibuya Crossing in Tokyo kun je op een originele manier vastleggen.

Kos Karathanasis (kos_zoom)
Nikon D600 · ISO 50 · F 11 · 3 SEC · 24 MM

Straatfoto’s

Als je graag straatfoto’s maakt, wil je wel dat er iets te beleven valt. Je ontdekt bijvoorbeeld een mooie muurschildering, of een verweerde muur met prachtig strijklicht. Vervolgens kun je positie innemen en net zolang wachten tot een voorbijganger aankomt die daar mooi bij past of mee contrasteert. Op dat moment druk je af. Dat lukt het beste als er niet te veel mensen op straat zijn, maar ook niet te weinig. Want als het te rustig is, moet je heel lang wachten, terwijl de foto erg rommelig wordt als het te druk is. Gelukkig fluctueert de drukte in een stad voortdurend, waardoor je met een beetje geduld en gevoel voor timing vaak niet eens zo lang hoeft te wachten.

Ook op toeristische hotspots kun je gebruikmaken van drukte en massaliteit. In plaats van óók die ‘verplichte’ foto te maken waarbij een reisgenoot doet alsof hij of zij met veel moeite de Toren van Pisa overeind houdt, is het leuk om iets meer afstand te nemen of een stukje uit te zoomen, en zo alle toeristen in beeld te brengen die in de meest vreemde houdingen staan te poseren.

Houd bij het maken van foto’s waarop andere mensen duidelijk te zien zijn of het hoofdonderwerp vormen, rekening met verschillen in cultuur en met wettelijke regels die anders kunnen zijn dan je gewend bent. Het is slim om voor vertrek even op internet uit te zoeken wat wel en niet mag, en wat als beleefd en respectvol wordt beschouwd en wat niet. Verderop gaan we dieper in op dit onderwerp.

Zoek het ook eens buiten de bekende toeristenplekken.

Helmut Pagels (helmutpagels)
Canon 6D II · ISO 100 · F 8 · 1/80 SEC · 70 MM

Niet alleen de hotspots

Natuurlijk bezoek je een keertje de overbekende plekken die een stad nu eenmaal te bieden heeft. Maar verken daarna ook het omliggende gebied of ga naar minder bekende locaties. Dat scheelt niet alleen enorm qua drukte; je ontdekt ook allerlei nieuwe dingen die typerend zijn voor de stad of streek. Daardoor kom je met unieke foto’s thuis die maar weinig mensen hebben. Er zijn vast genoeg leuke straatjes, knusse pleintjes en karakteristieke gebouwen en huizen te vinden als je gewoon wat rondstruint.

Je kunt ook specifiek naar plekken gaan waar de lokale bevolking woont, werkt, winkelt en ontspant. Daar maak je heel andere foto’s dan op een typische ‘toeristenplek’. Je proeft er de werkelijke sfeer van de stad en maakt de bewoners mee in hun normale doen en laten. De beelden die je daar vastlegt, zijn authentieker en laten het dagelijkse leven zien zoals het echt is. Soms hoef je maar ergens een hoek om te slaan of een ander straatje in te lopen en je bevindt je ineens in een totaal andere wereld, weg van de toeristendrukte. Probeer ook te achterhalen of er traditionele markten, (lokale) feestdagen of (folkloristische) evenementen zijn die mooie fotokansen bieden.

Ook het ‘openbaar vervoer’ behoort tot het karakteristieke beeld van een stad of streek. De monniken in hun oranje gewaden maken meteen duidelijk dat dit in Tibet is.

Anahí Clemens (anahiclemens)
Fujifilm X-H1 · ISO 400 · F 5 · 1/1900 SEC · 28 MM

De ziel van een stad

Elke stad heeft wel iets dat die stad anders maakt dan de rest. Pas als je daar de vinger op weet te leggen, ben je in staat om de ziel van de stad te fotograferen. Zoiets kan de bouwstijl of het kleurgebruik van de huizen betreffen, maar ook de kleding of de eetgewoonten van de bewoners, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Wat is nu zo typerend aan de sfeer? Wat maakt deze stad anders dan andere? Geef je ogen de kost en probeer te achterhalen wat het nu precies is dat jou het meeste opvalt.

Zoek met veel wolkenkrabbers de hoogte op voor een overweldigend gevoel.

Robbert van der Plas (rvdp88)
Canon 50D · ISO 100 · F 2,8 · 1/2000 SEC · 24 MM

De hoogte in

In een stad loont het vaak als je waar mogelijk een beetje de hoogte opzoekt. Daar is vaak ook wel gelegenheid voor. De eerdergenoemde Shibuya Crossing in Tokyo kun je perfect vanuit de hoogte fotograferen door een van de omringende gebouwen te bezoeken. Zo zijn in veel wereldsteden gebouwen met een (dak)terras, (kerk)torens, heuvels of hoge bruggen te vinden, die een perfect uitzicht bieden op de stad of een deel daarvan.

Wil je avondfoto’s maken, neem dan een (reis)statief mee.

Angela Hamer (angela-hmr)
Olympus E-M10 II · ISO 320 · F 10 · HDR · 14 MM

Wat neem je mee?

Qua apparatuur kun je het zo gek of zo simpel maken als je zelf wilt. Voor architectuur en algemene stadsfoto’s kun je denken aan een standaardzoomlens, eventueel aangevuld met een groothoekzoom. Daarmee kun je zowel overzichten als close-ups schieten. Voor straatfotografie voldoet een gewone zoomlens al snel prima. Maar je kunt ook voor een lichtsterke 28-, 35- of 50mm-‘prime’ (vaste brandpunt) kiezen als je licht bepakt wilt reizen en minder wilt opvallen. Een telelens heb je in de stad minder snel nodig, tenzij die het beste bij jouw fotografiestijl past. Je kunt die altijd nog voor details gebruiken, mits de bebouwing niet te dicht op elkaar zit.

Voor avondfoto’s is een statief handig en vaak zelfs onmisbaar. Liefst een compact en licht reisstatief, want anders laat je het misschien in je hotelkamer liggen. Een Joby GorillaPod of iets dergelijks is eveneens een optie. Uiteraard neem je voldoende geheugenkaarten, reserveaccu’s plus oplader, een lensdoekje en eventueel een afstandsbediening en een paar filters (polarisatie en ND) mee. En niet te vergeten een stevige fototas om alles in te vervoeren. Wat je eventjes niet nodig hebt, kun je altijd veilig in een kluisje in je hotel achterlaten.

Je kunt ook voor comfort gaan door alleen een alles-in-een-camera mee te nemen. Bij voorkeur een premium-compactcamera, die dankzij de grote beeldsensor een prima beeldkwaliteit levert. Controleer tot slot of je (reis)verzekering alles dekt.

Zoom Academy

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Fotograferen op reis in Zoom Academy. Hierin leer je alles over de juiste voorbereiding, waardoor jij met de beste foto’s thuiskomt.

Zo leer je onder andere:

  • Alles over de perfecte voorbereiding van je reis
  • Inspirerende locaties en waar je heen kunt gaan
  • Hoe je je camera het beste beheerst en zo ook kunt genieten onderweg
  • Een goede workflow ontwikkelen voor je reisfotografie

Bekijk hier de volledige Cursus Fotograferen op reis.


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Bloesem fotograferen doe je zo

Photoshop – Nieuwe elementen genereren met AI