
Met een businessplan zorg je ervoor dat het voor jezelf duidelijk is wat je kansen en beperkingen zijn. Ook breng je je concurrentie en je potentiële klanten in beeld. Een businessplan zorgt eigenlijk gewoon voor een goede voorbereiding en maakt dat je direct goed van start kunt gaan. Genoeg redenen dus om een businessplan te maken voordat je écht aan je bedrijf begint!
In deze serie proberen we je op verschillende gebieden te helpen met het opstarten van je eigen fotografiebedrijf. Ben je benieuwd naar de andere artikelen uit de serie? Die kun je hier vinden.
Wil je meer leren over het hebben van je eigen fotografiebedrijf? Volg dan de Zoom Academy cursus Professioneel fotograaf worden!
De start van je businessplan
Je ondernemingsplan begint met informatie over jou en over je bedrijf. Beschrijf wie je bent en waarom je dit bedrijf wilt beginnen. Zie dit als de inleiding van je businessplan. Ook je persoonlijke gegevens noteer je in dit deel.
Omschrijf je idee en je bedrijf
Je bedrijf is als het goed is ontstaan vanuit een idee. Het is dan ook belangrijk dat je dit uitgebreid beschrijft. Beschrijf het idee van je bedrijf en hoe het is ontstaan. Houd het kort en bondig, zodat het meteen duidelijk is wat het doel van je bedrijf is.
Vervolgens ga je aan de slag met het uitwerken van je idee. Beschrijf wat je gaat doen en hoe je dat wilt gaan doen. Ook bepaal je wat je wilt bereiken en wie je doelgroep is. Wat je hier opschrijft, is echt de kern van je bedrijf. Het is dan ook belangrijk dat het duidelijk is. Maak echt een plan en schrijf dit stapsgewijs op. Hoe ga je beginnen, ga je zelf de administratie doen, hoe ga je klanten werven en waar wil je staan over vijf jaar?
Licht je marketingplan uit
De volgende stap van je businessplan is het maken van een marketingplan. In dit plan beschrijf je de behoefte van je klanten en hoe je je doelgroep gaat bereiken. Dat kun je het beste doen door een marktonderzoek uit te voeren. Hiermee onderzoek je waar je klanten precies behoefte aan hebben en of je bedrijf wel echt aan die behoefte voldoet. Bij het maken van een marketingplan breng je ook je concurrentie in kaart.
Verwerk je financieel plan in je businessplan
Ook een financieel plan is belangrijk als je een bedrijf start. In dit plan beschrijf je alles wat te maken heeft met de geldzaken van je bedrijf. Wat ben je van plan om te vragen voor je diensten? Hoeveel verwacht je ongeveer te gaan verdienen? Wat gaan je kosten ongeveer zijn? Door al deze zaken goed in kaart te brengen, sta je goed voorbereid in de startblokken en weet je van tevoren al of jouw idee financieel haalbaar is.