in

Workflow in Lightroom: zo bewerk je een foto van het gouden uur


8 maart 2021, 07:36

Het gouden uur is één van de mooiste momenten van de dag om eropuit te gaan. Het brengt zacht en betoverend licht en kent magische waarden toe aan steden en landschappen. De zon is nog net niet onder. Een gouden gloed ligt over de wereld. In dit artikel brengen we die gouden gloed naar een nieuw level!

Onze basisfoto is daadwerkelijk tijdens het gouden uur geschoten. Maar een zon die van voren komt, brengt moeilijkheden met zich mee. Doordat het gras juist belicht is, is de lucht daarmee tekort gedaan. De felbegeerde gloed ontbreekt. Met de software Adobe Lightroom Classic brengen we deze gemakkelijk terug. En … we doen er nog een schepje bovenop!

De basisfoto waarmee we in deze bewerking aan de slag gaan.

Raw-beeld downloaden

De foto waarmee wij hier aan de slag gaan, kun je downloaden zodat je precies deze stappen kunt volgen. Ga hiervoor naar: www.tiny.cc/goudenuurraw (ca. 15 MB).

Eerste blik

Importeer je raw-foto in Lightroom Classic en open deze in de module Ontwikkelen. We starten altijd in het paneel Standaard. Breng hier de schuif bij Belichting naar -1,90. Hiermee halen we de lucht gelijk een stuk terug. Breng ook de Hooglichten nog een stuk omlaag om nog meer doortekening te generen in die lichte delen. Door de Witte tinten ook nog eens omlaag te brengen naar -100, wordt het effect nog verder versterkt.

De Schaduwen mag je een stuk omhoog duwen, naar een waarde van richting de +100. Zo krijgt het donker geworden grasland weer zijn licht terug. Om de kracht in de foto een stimulans te geven, verhoog je het contrast naar ongeveer +10. Na al deze aanpassingen zie je dat je foto al een stuk meer in balans is.

Aanpassingen maken in het paneel Standaard is veelal de eerste stap.

Ga voor goud!

Het gouden uur brengt het mooiste licht naar voren. Een oranje gloed valt soms als een warme deken over je foto. In onze bewerking gaan we de gouden gloed een klein beetje extra aanzetten.

Witbalans

We zetten die gouden gloed aan door het aanpassen van de witbalans, die je als WB boven in je paneel Standaard vindt. We schuiven rigoureus de Temperatuur naar een hoge waarde. In ons geval rond de 8400 Kelvin. Zowel de lucht als het gras krijgt een warme gloed. Het goud lijkt langzaam neer te dalen.


Een rigoureuze aanpassing van de witbalans brengt een warme gloed.

HSL/Kleur

Om de gouden gloed nog meer kracht bij te zetten, is het zaak dat we het gras – dat nog steeds een redelijk groen karakter heeft – enigszins aanpassen. Het groen in de foto buigen we om naar een wat gelere tint, waarmee het een wat warmer karakter krijgt. Scrol in de rechterzijde van je scherm naar het paneel HSL/Kleur. Klik op de naam HSL en kies het tabblad Kleurtoon. Door de schuif bij Groen te verschuiven naar -65, zal het groen een toning richting geel ondergaan. De kleur van het gras is nu meer in evenwicht met de lucht.


Het gras geven we een gele toning mee.

Lichtval aanpassen

Lichtval en intensiteit bepalen de diepte in een beeld. We gaan de lichtval van de zon op het gras aanpassen. Daarvoor gaan we de lichte delen in het gras een klein beetje lichter maken. Zo ontstaat er een contrastwerking waarbij het vallende licht nóg zachter lijkt. En zacht licht is wat het gouden uur zo bijzonder maakt.

Gegradueerd filter

Om de lichte delen in het gras uiteindelijk te kunnen selecteren, selecteren we het gras eerst helemaal. Dit doen we met het instrument Gegradueerd Filter. Het gereedschap kun je aanklikken in de werkbalk om het te activeren (het vierde pictogram van de werkbalk), maar de letter M op je toetsenbord indrukken volstaat ook. Druk ook op de O-toets om je maskeroverlay te activeren, zodat je exact ziet wat je selecteert.

Zet je muis aan de onderzijde van je foto, en begin je selectie te trekken door met ingedrukte muisknop naar boven te bewegen. Trek de selectie door tot een flink stuk boven het gras. Als je het goed gedaan hebt, zie je met de rode overlay dat je selectie het gehele gras omvat.

Luminantiemasker

Nu is het tijd om alleen nog de lichte delen van het gras in die selectie overeind te houden. Kijk nog eens goed in het paneel dat nu openstaat, dat behoort bij jouw ingeschakelde gegradueerde filter. Onder in dat paneel staat het woord Bereikmasker (misschien moet je even scrollen). Dit is standaard uitgeschakeld, klik op het woord Uit en kies voor Luminantie. Er gaat een nieuw sub-paneel open. Druk op de letter O om de rode overlay uit te zetten. Het luminantiemasker kun je laten tonen door een vinkje te zetten bij Luminantiemasker tonen. Je ziet nu de huidige selectie in rood en zwart-wit.

Bij het woord Bereik zie je een balkje met aan weerszijden een pijltje. Door het linker pijltje te verschuiven haal je donkere tinten van je selectie af. Met het rechter pijltje de lichtere delen. Pak in dit geval dus het linker pijltje op en schuif deze naar rechts tot een waarde van 47.

Als je nu naar je selectie kijkt, zie je dat deze aangepast is. Alleen de lichte delen van het gras vallen nog in de selectie. Hiermee is je selectie klaar.

De huidige selectie wordt nu in zwart-wit weergegeven.

Alleen de lichte delen van het gras zijn nog geselecteerd.

Lichte delen verwarmen

Boven het subpaneel waar we net met het Bereikmasker hebben gewerkt, zien we ons Effecten-paneel met alle schuiven die we kunnen gebruiken om de gewenste effecten op onze selectie toe te passen. Zet de schuif bij Temperatuur naar +100. Dit geeft de lichtste delen in het gras een echte gouden gloed. Breng ook de schuif bij Belichting omhoog naar een waarde van boven de 2,00. Zet de Hooglichten op +100. Dit geeft die lichte delen een fantastische glans. Klik tot slot op Gereed om je aanpassingen in het gras toe te passen en het gegradueerd filter te sluiten.

De lichte delen van het gras zijn subtiel aangepast.

De lucht

De laatste stap die we doen in deze bewerking, is het gedegen aanpassen van de lichtintensiteit van de lucht. We brengen het bovenste gedeelte een klein beetje in lichtsterkte terug.

Gegradueerd filter

Gebruik hiervoor wederom het Gegradueerd filter en zet met de letter O je maskeroverlay weer aan, zodat je ziet wat je straks geselecteerd hebt. Trek dit keer vanuit de bovenzijde van je scherm een selectie, zodat het bovenste deel van de lucht geselecteerd is.

We brengen met het Gegradueerd filter een selectie aan op de lucht.

Lucht donkerder

De lucht is geselecteerd. Bovenin is de selectie dankzij het overlopende filter sterker dan onderin: dat zorgt voor een rustig en natuurlijk verloop. Nu de selectie goed is, schakel je het masker weer uit met de letter O (je kunt ook onder de foto het vinkje bij Geselecteerde maskeroverlay tonen uitschakelen). Breng nu de schuif bij Belichting naar -0,85 om de bovenzijde van de lucht iets donkerder te maken.


Heel subtiel maken we de bovenzijde van de lucht een fractie donkerder.

Eindresultaat

Onze foto is af. En in balans! Het gouden uur is dankzij deze bewerking een stuk verstevigd in haar positie. De glans die je van het zachte licht verwacht, is meer dan waargemaakt. Het gouden uur is fantastisch!

Het eindresultaat van de bewerking van deze foto. Je ziet: de gouden kleuren zijn veel meer aanwezig.

Natuurlijk licht simuleren: aan de slag met flitsers op een bewolkte dag

Creatieve fotografie: zo ga je aan de slag met infraroodfoto’s